söndag 17 mars 2019

Idrottsarbete "Plan för att förbättra hälsan"

Sedan början på februari har vi jobbat med ett arbete inom Idrott och hälsa" som vi kallar "Plan för att förbättra hälsan". Arbetet går ut på att eleverna ska lägga upp en plan där de ska försöka förbättra sin hälsa inom minst två områden, t.ex. kondition och sömn. Därefter ska de använda sin plan och under tiden utvärdera hur det går genom att skriva en "Hälsodagbok". Om drygt en vecka är tanken att vi ska avsluta arbetet genom att utvärdera hela perioden och analysera varför det gick som det gick.


Eleverna har fått feedback i sina arbeten av mig varje vecka för att på det sättet få tips och hjälp för att komma vidare. De har också fått en veckovis planering där jag angivit vad som ska vara klart respektive vecka. För dem som ev. har missat en lektion, eller av annan anledning behöver repetition så har jag gjort en videogenomgång av varje delområde som de kan titta på själva. 

Det är några elever som har gjort ett helt fantastiskt jobb och verkligen tagit arbetet på allvar, samt visar på en oerhört god förmåga att reflektera över sin egen hälsa.

Tyvärr är det ganska många som inte alls lyckats genomföra arbetet som det var tänkt. Eftersom jag kan se exakt när eleverna varit inne och jobbat i sina dokument kan jag konstatera att det inte i första hand handlar om att det varit svårt, utan mer om att man inte hinner/orkar/prioriterar det här arbetet. Detta är lite märkligt eftersom nästan alla i samtal med mig och i samband med utvecklingssamtal berättat att de vet om att deras resultat på det här arbetet kommer att vara väldigt avgörande för deras betyg i Idrott och hälsa. Många har planerat att höja sina betyg med hjälp av det här arbetet. I dagsläget ser det snarare ut att bli tvärtom för många av dem.

Det finns dock fortfarande gott om tid att rätta till, även om det blir lite svårare när man kommit efter. Jag ger inte lika mycket feedback efter denna vecka, men hjälper gärna till om någon ber mig.

Vill du se hur ditt barn ligger till? Titta i så fall in på Vklass.

Följande två videoklipp kan vara till hjälp för dig som är osäker på hur du gör för att kontrollera ditt barns resultat:

https://drive.google.com/open?id=1V4PnUjw43LzCAQSGEFWoN4Tr4sP7ON7A

https://drive.google.com/open?id=1qDjs-29Mf5GYot6aPV4KuUDIRigOOKas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar