lördag 2 december 2017

Några ord om stämningen i åk 8

Vi vill börja med en liten varning..... det här är ett ovanligt negativt blogginlägg. Vi har dock stora förhoppningar om att vi tillsammans kommer att vända det till något positivt, kanske redan innan jul, eftersom åttorna i grunden är en kanongrupp. Vi har haft några tunga veckor i åk 8. Det skapas ganska många konflikter bland eleverna och på en del lektioner är arbetsron inte tillräckligt bra. Nedan några exempel på händelser den senaste tiden.

  • Bråk mellan elever på hemkunskapen p.g.a konflikt om sittplatser.
  • Elever från röd grupp går in och stör lektion med blå grupp. Vissa elever vägrar gå ut trots flera tillsägelser.
  • Trots mobilförbud på lektionerna har flera eleverna sina mobiler i klassrummet.
  • Några elever har börjat ha täckjackor i klassrummet trots att alla vet att det inte är tillåtet. Trots flera tillsägelser upprepas beteendet.
  • Elev kränker annan elev grovt, flera andra skrattar. Läraren markerar tydligt sitt missnöje över beteendet.
  • Elever blandar in elever från andra årskurser i sina konflikter.
  • Nya elever börjar i klassen. Blir väl mottagna, men vantrivs trots detta och slutar efter drygt en vecka. Huvudanledningen är att de upplever att alltför många inte uppträder sjysst mot sina klasskamrater.
Nedan har ni en sammanställning av en enkät som eleverna har gjort om hur de trivs i sin klass. Denna, tillsammans med en liknande enkät som lärarna fått göra kommer att ligga till grund för det fortsatta arbetet med klimatet i klassen. Parallellt med att vi arbetar med hela gruppen har vi också en hel del individuella samtal och när det känns befogat kontaktar vi också elevernas föräldrar. Det är jättebra om föräldrar och deras ungdomar också håller samtal kring enkätsvaren hemma. Redan på måndag kommer vi att titta på enkäterna tillsammans och börja fundera lite på hur vi ska tolka resultaten och framförallt: NOW WHAT? VAD GÖR VI NU?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar