söndag 12 november 2017

HUR VILL VI HA DET? VEM SKA GÖRA DET? SO WHAT? NOW WHAT?

Jag hör till dem som tycker november månad kunde få raderas ur kalendern. Mörkt, grått och trist, ofta mycket konflikter och många som tycker att skolarbetet och livet i stort är ganska jobbigt. Så, egentligen var väl vecka 45 som en helt vanlig novembervecka, men trots det känner jag att det finns en del frågor att ställa. Både till oss vuxna som jobbar med åk 8 och till alla elever.


Måste jag vara taskig mot mina kompisar för att få respekt?

Ja, under både den senaste veckan och tidigare under hösten har vi haft flera situationer där elever i klassen antingen kommenterar sina kompisar på ett kränkande sätt, eller retas med någon för att jag vill få honom eller henne ur balans. Tidigare har vi också haft samtal med elever som "skojar" genom att slå på varandra, så hårt så att kompisarna kommer hem med blåmärken.

De här sakerna sker både mellan "bästa vänner" och mellan elever som kanske inte tycker om varandra så mycket, men resultatet blir detsamma. Den som blir utsatt känner sig kränkt och får ett lägre självförtroende.

Vad gör man när man står bredvid och ser eller hör att någon är taskig mot någon? I MVP-arbetet pratar vi om "aktiva åskådare". Vad kan man göra som "aktiv åskådare"?

Hur vill vi ha det i vår klass? Vem ska göra det?


Måste jag anta att de vuxna på skolan är där för att göra livet jobbigt för oss?

Jag har varit inblandad i några situationer under veckan där jag upplever att en del elever väljer att se sig som offer.

  • Det kan gälla besvikelse över sin plats i klassrummet, eller att någon blir tillsagd i samband med en konflikt. "Varför säger du till just mig?" 
  • Elever rör sig utanför klassrummet under lektionstid och blir kränkta när vi säger till dem att stanna i klassrummet. 
  • Elever får dåligt resultat på ett prov och tänker att det beror på att läraren inte tycker om mig. 
  • Elever upplever att det är rörigt i klassrummet och att man har svårt att förstå och tycker att det bara är lärarens fel.

Hur vill vi ha det i vår klass? Vem ska göra det?


Egentligen är det inte särskilt intressant att rada upp en massa problem, det som är intressant är hur vi gör för att få det som vi vill. När vi svarat på frågorna: Hur vill vi ha det i vår klass? Vem ska göra det? Det är då vi kan göra något för att det ska bli bättre.

Vi ska också vara tydliga med att det fortfarande är väldigt mycket som är bra i åk 8.

  • Många lärare uttrycker gång på gång vilken bra och skön grupp det är. 
  • När jag tog upp en del av det som hänt under veckan såg en del elever väldigt frågande ut, dessa hade troligen inte varit inblandade i det som hänt. 
  • Även om jag räknar upp en del mindre bra saker, så är åttorna fortfarande en av de grupper på skolan som både jobbar hårdast och uppträder trevligast av alla grupper på skolan, men vi nöjer oss inte med det. 
  • Vi ska inte "bara" vara bra. Vi ska vara en klass som alla kommer att sakna när det är dags att lämna Hammerstaskolan. 
  • Vi ska bli BÄSTA KLASSEN EVER!
Jag lyssnade en gång på en amerikansk rektor på "TED-talk". Hon hade jobbat i några av de allra tuffaste skolorna i USA. När hon kom till en skola där lärare och elever berättade om alla problem de hade, så lyssnade hon, samlade information.... Sen var det dags att kavla upp ärmarna och börja jobba. Hennes budskap var:

SO WHAT? NOW WHAT? 

Ja, än sen då? Vad ska vi göra åt det? För det är så det är.

  • Vi kan inte göra så mycket åt det som redan har hänt. 
  • Vi kan inte göra så mycket åt andra människor. Men, vi kan påverka oss själva och vårt sätt att hantera saker. 
  • Vi kan påverka det som ännu inte har hänt. 
  • Lärarna har inte allt ansvar för att det ska bli bättre. Skolledningen har inte allt ansvar för att det ska bli bättre. Föräldrar har inte allt ansvar för att det ska bli bättre. Eleverna har inte allt ansvar för att det ska bli bättre. 
  • MEN.... vi har alla ett ansvar och om vi jobbar tillsammans och litar på att alla gör sitt bästa, då händer det grejer!
NU KÖÖÖÖR VI!

/ Janne, Johan och Lars genom Jannes ögon

Åh, en sak att starta med kanske är att försöka minska stressen inför prov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar