lördag 12 januari 2019

Ett litet inlägg om stress

I onsdags tittade vi på ett litet videoklipp som behandlade ämnet stress. Våren i åk 9 brukar kännas både stressig och pressande, men det finns saker man kan göra för att minska stressen. Det finns säkert saker vi som lärare och skola kan göra för att minska elevernas stress. Alla elever fick titta på nedanstående filmklipp och i samband med detta gjorde de lite olika listor. Först en lista med olika saker som stressar dem, därefter skulle de fundera på vilka av dessa saker de kunde påverka själva och vilka de behöver hjälp med (denna del tycks dock inte alla ha gjort). Till sist skulle de göra en lista med saker som får dem att må bra. Om man använder det salutogena tänket så ska vi försöka göra mer av det som får oss att må bra och mindre av det som får oss att må dåligt.


Om du inte har sett filmen och gjort uppgiften så bör du göra det innan tisdag. Skriv dina listor i "loggen".

Om du som förälder vill se vad ditt barn skrivit om sin stress gör du så här:

1. Logga in på Vklass
2. Klicka på "Resultat"
     
3. Klicka på "Samlad elevlogg"




När jag tittat igenom det ni skrivit blir jag både glad och lite ledsen.... Glad, för att många av er är så kloka och medvetna om vad som stressar er och vad ni kan göra åt det. Men, jag blir också glad över att jag ser att det allra mesta ni beskriver som stressorer är saker som ni, eller vi tillsammans kan göra något åt. Vi ska jobba hårt för att den här terminen ska bli den minst stressiga för nior på Hammersta hittills. 

När jag säger att jag blir lite ledsen, så beror det på att jag ser att den stress många av er känner handlar om självförtroende, självkänsla och otrygghet. Ni tror inte att ni är tillräckligt bra och känner inte en tillräcklig trygghet för att tillåta er att misslyckas eller tro att ni kan klara det skolan begär av er. TRO MIG! Varenda en av er har förutsättningarna för att nå era mål, med viss assistans från oss på skolan och era föräldrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar