fredag 13 januari 2017

Handlingsplan för ett bra klassrumsklimat

Under ca 5-6 tillfällen har eleverna i åk 7 tillsammans med sina mentorer, samt Sidori och Alex, samtalat om hur vi kan skapa ett bra klassrumsklimat. Målet var att skapa en handlingsplan för hur vi tillsammans (elever, personal och föräldrar) kan jobba för att alla ska trivas och känna sig trygga i klassrummet. Nedan har ni resultatet, d.v.s handlingsplanen.




Mål
  • Alla elever upplever arbetsro under alla lektioner
  • Inga elever upplever sig kränkt av sina klasskamrater genom:
    • Tex negativa kommentarer, suckar, retningar, blickar...
  • Alla elever upplever att vi visar respekt för varandra och lärarna
  • Alla elever lyssnar på lärarna
  • Alla är kompisar med alla i klassen och får en bättre relation med varandra
    • T.ex säga hej på morgonen när man kommer till skolan


Regler och konsekvenser av om de inte följs
  • Man räcker upp handen innan man pratar och låter den som pratar tala till punkt
  • Nolltolerans mot kränkningar.
  • Visa respekt för varandra.
  • Lärarna ska behandla alla lika.
  • Alla sitter på sina bestämda platser.
  • Lärarna markerar tydligt när någon elev inte följer reglerna
  1. Läraren säger till.
  2. Eleven skickas ut ur klassrummet (läraren avgör hur länge) och föräldrarna kontaktas.


Vilka behöver hjälpa till?

  • Lärarna, genom att tänka på de saker som nämns i handlingsplanen och rapportera till mentorerna om något händer.
  • Eleverna, genom att ta ansvar för sin del av handlingsplanen.
  • Föräldrarna, genom att samtala med sina barn om vad handlingsplanen innebär och i de fall deras barn inte följer reglerna ta ytterligare samtal. Det är också viktigt att du som förälder stöttar skolan i sitt arbete för att göra det bra för alla barn.


Utvärdering

  • Enkäter som genomförs innan varje lov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar