söndag 11 december 2016

Veckan som gått (vecka 49)

Ännu en vecka har gått och alldeles strax är det jullov. Terminen har gått otroligt fort. Det känns som att det var alldeles nyss vi träffade våra nya sjuor för första gången.


Vi har nu haft flera veckor på rad som känts riktigt bra med åk 7. Det dåliga språkbruket och de kränkningar som vi klagat på i många av våra blogginlägg har minskat betydligt. Arbetsron i klassrummet är bättre på många lektioner. Det känns riktigt bra att vi kommit så långt. Arbetet med att förbättra klassrumsklimatet fortsätter dock. Det kan fortfarande bli bättre, åh sjuorna ska ju inte "bara" vara bra, vi ska bli BÄST!

Det arbete som präglade vecka 49 var det ämnesövergripande arbetet i SO/NO som handlar om "Hållbar utveckling". Ni kunde läsa mer om det arbetet förra veckan. Eleverna har jobbat riktigt bra med det här projektet. De flesta grupperna har visat prov på gott samarbete och eleverna har byggt upp sina egna öar och städer med allt det som behövs för att ett samhälle ska fungera. 

Många elever har också utvecklat sina styrketräningsprogram efter den feedback de fick efter första inlämningen. Kul att så många vill försöka förbättra sina arbeten och strävar mot de högsta kunskapskraven i ämnet. Jag (Janne) har aldrig varit med om en sjua som tagit till sig det här teoriarbetet på ett så bra sätt. Det brukar vara många som blir underkända, men den här gången blir det bara någon enstaka, åh det stora flertalet når även de högre kunskapskraven. BRA JOBBAT!

I skrivande stund sitter förmodligen många av era lärare och kämpar med betygsättning. Det är inte den roligaste delen av det här arbetet, det kan jag lova. En del av er kämpar så hårt för att klara skolan, men når ändå inte hela vägen fram. Andra tycks inte bry sig särskilt mycket, men klarar ändå sina betyg ganska bra.... Det känns ibland orättvist, åh kunde man sätta betyg på hur mycket en elev kämpade.... så skulle många gånger betygen se ganska annorlunda ut. Men, det vi också alltid ser, det är att kämpandet ger resultat så småningom. Kanske inte redan vid hösten i åk 7, men det ger resultat längre fram. När ni är framme i åk 9 är det inte ovanligt att den där som kämpade stenhårt tagit sig förbi den som haft det ganska lätt för sig. Vi hör en del av er som gör en indelning mellan "smarta" klasskompisar och "mindre smarta" klasskompisar. Vi funderar lite på vem som är smart egentligen? Kan det vara så att den som ger allt för att utvecklas och bli bättre är den som är smart, oavsett vilket betyg man får?

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar