lördag 22 oktober 2016

Veckan som gått (vecka 42)

Vecka 42 var lite bättre än föregående vecka i åk 7. Lite lugnare på de flesta lektionerna och även om det varit en del konflikter även denna vecka har de inte blivit fullt lika stora som veckan innan.


Efter att ha jobbat med resedagboken under två veckor har vi nu haft en helt "vanlig" vecka där vi följt ordinarie schema och haft vanliga lektioner i varje ämne. På SO'n har vi börjat med geografi (naturgeografi), på NO'n är det kemi som gäller och på svenskan har eleverna haft samtal om de böcker de läser. På idrottslektionerna har vi jobbat med basket och eleverna har varit duktiga på att ta till sig det vi försökt lära oss.

De lektioner som tycks fungera sämst för tillfället är lektionerna i NO. Det tycks både bero på att det är ett ämne många elever tycker är svårt och därför har svårt att hänga med i undervisningen, men också på att en del elever visar ganska dålig respekt för både klasskamrater och lärare. För att lektionerna ska bli bra krävs att alla gör sitt bästa för att skapa arbetsro. Det är ett samarbete mellan lärare och elever och gäller samtliga ämnen. T.ex. innebär det att eleverna ska sätta sig på de bestämda platser som gäller i samtliga klassrum och att de lyssnar och tar till sig den information som läraren försöker förmedla. Vi lärare måste sträva efter att göra undervisningen intressant och anpassad för de elever vi har i klassen, samt ge den hjälp olika elever behöver. Evangalin lägger sin resurstid på NO'n för att under ett par lektioner/vecka kunna vara till hjälp för både klassen och Marianna, men troligen måste vi jobba på fler olika sätt för att skapa lugn på NO-lektionerna.

När det gäller klimatet i klassen och respekten för klasskamraterna finns det fortfarande en hel del att jobba med, vilket visat sig extra tydligt de senaste veckorna.
  • Några elever retas och försöker irritera en del av sina klasskompisar och riktar dessutom in sig extra på dem som man vet har svårt att hantera sina aggressioner. Man fortsätter trots att kompisarna ber dem att sluta och trots att vi lärare har samtal. Detta är inte ok!
  • Några elever kränker sin kamrater i både ord och handling. Man kan säga att någon är "trög" för att man ställer en fråga, eller suckar när någon svarar fel. Det här skapar en otrygghet i klassrummet och är inte ok! Alla har rätt att uttrycka sin åsikt, svara på frågor eller ställa frågor utan att riskera att bli kränkt!
Som ni både vet och förstår gäller ovanstående bara ett fåtal elever. De allra flesta visar stor respekt för sina klassḱamrater och vet när det är dags att sluta, men det räcker att en enda elev inte gör det för att klimatet i klassen ska bli dåligt. Alla elever som finns runtomkring är viktiga för att vi ska komma åt de här sakerna. Om kompisarna runtom säger ifrån när någon kränker en annan elev ger det dels stöd till den elev som är utsatt, samtidigt som det hjälper den som har ett dåligt beteende att sluta. Vi behöver också hjälp av er föräldrar, genom att ni diskuterar den här typen av frågor hemma.

Vi lärare kommer så ofta vi kan att ta upp den här typen av frågor, både i samtal och olika typer av övningar. Vi kommer dessutom att bli ännu noggrannare med att kontakta föräldrarna till de elever som kränker andra elever och vid upprepade förseelser kallas föräldrarna till skolan. Det ska vara nolltolerans mot kränkningar i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar